Minipavlova med passionsfruktscurd

Recepetet på marängen hittade jag i en tidning som jag hade hemma, Hembakat. Passionsfruktscurden har jag hittat på Fredriksfika. 
 
Minipavlova med passionsfruktscurd
- cirka 6 st
 
Maräng
 
Detta behöver du:
 
4 äggvitor
2 dl strösocker
1 1/2 tsk maizena, majsstärkelse
3/4 tsk vitvinsvinväger
 
Så här gör du:
 
Sätt ugnen på 110 grader.
Vispa äggvitorna till hårt skum.
Vispa i sockret, lite i taget till ett hårt och blankt skum.
Vispa i mjölet och därefter vinägern i skummet.
Rita 6 rundlar, 8-10 cm i diameter på ett bakplåtspapper.
Fördela skummet.
Använd baksidan av en sked för att forma och göra en grop i varje rundel..
Grädda marängerna mitt i ugnen i cirka 1 1/2 timme.
Stäng av sedan av ugnen men låt marängerna stå kvar och kallna.
 
Passionsfruktscurd
- 3 dl
 
Detta behöver du:
 
 
Juice och skal från 1 citron
1 dl passionfruktskärnor, cirka 8 stycken.
2 ägg
1 dl strösocker
1 msk maizenastärkelse
50 g rumsvarmt smör
 
Så här gör du:

Blanda och vispa ihop alla ingredienser utom smöret i en kastrull.
Koka upp och låt sjuda under omrörning i 2 minuter.
Ta av från värmen och rör ner smöret.
Häll upp en väl rengjord burk och förvara i kylen.
Passionsfruktcurden håller cirka 2 veckor i kylen.
 
Sen är det bara att fylla sina maränger med curden. Vispa lite grädde till och dekorera med lite färska bär.
 
 
 
Lycka till!
 
Kram



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

anniessmarriga.blogg.se

En bakblogg med smarriga recept.

Matbloggstoppen
RSS 2.0