Systerdotterns 1 års tårta

Här kommer tårtan som jag gjorde till systerdotterns 1 års kalas. Temat var Nalle Puh och självklart blev det en Nalle puh tårta. Själva Nalle Puh bilden har jag gjort som så, att jag har målat på sockerpasta med pulverfärg blandat med vodka. Går också att använda vaniljextrakt istället för ofärgad alkohol.
 
Anslag/tårtbotten
-1 st
 
Detta behöver du:
 
4 ägg
2 dl strösocker
1 1/2 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver
 
Så här gör du:
 
Smörj och bröa en form.
Vispa ägg och socker poröst.
Sikta ner vetemjöl, potatismjöl och bakpulver.
Häll i smeten i formen.
Grädda i 175 grader i nedre delen av ugnen i cirka 35 minuter.
Chokladmousse
 
Detta behöver du:
 
150 g choklad (70 % choklad använde jag, men går lika bra att använda sig av mjölkchoklad)
2 äggulor
1 msk strösocker
2 dl vispgrädde
 
Så här gör du:
 
Bryt chokladen i bitar och smält den i mikro eller över vattenbad.
Vispa ihop äggulor och socker och rör ner i choklad under kraftig omrörning.
Vispa grädden och blanda med chokladsmeten.
 
Solskensmousse
 
Detta behöver du:
 
2.5 dl kesella (1 burk)
2.5 dl vispgrädde
koncentrerad apelsinjuice
 
Så här gör du:
 
Vispa grädde.
Blanda grädde med kesella.
Blanda i apelsinjuice och smaka av så det blir en fin balans.
 
Smörkräm
 
Detta behöver du:
 
115 g smör
4.5 -5 dl florsocker
2 tsk kokande vatten
 
Så här gör du:
 
Vispa smöret fluffigt i minst 10 min (blir krämigare smörkräm som smakar mindre smör då)
Tillsätt sedan florsockret lite i taget.
Avsluta med att hälla i vatten och blanda.
Tillsätt mer vatten om du vill ha lösare konsistens.
 
Jag använder smörkräm till att spackla tårta med och sen på med sockerpasta. Det blir inte bra om sockerpastan kommer direkt i kontakt med grädde, för då "svettas" nämligen tårtan. 
 
 
 
Kram
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

anniessmarriga.blogg.se

En bakblogg med smarriga recept.

Matbloggstoppen
RSS 2.0