Temperering

Nu ska jag ta mig i kragen och skriva detta inlägg som jag skulle gjort länge sen. I detta inlägg kommer jag beskriva hur man temperar choklad.  Rätt temperatur är jätte viktigt!!!
 
Temperaturer
                                        Vit choklad             Mjölkchoklad               Mörk choklad
 
Smält till                           40ºC                           45ºC                              50ºC 
Vid användning             28-29ºC                       31ºC                              32ºC
 
★ Finhacka chokladen och lägg i en bunke.
★ Smält chokalden i micro till rätt temperatur (1min först så det börja smälta, sen 30 sek i taget)
★ Häll ut 3/4 av chokladen på en marmoskiva och stryk fram och tillbaka med palett och använd skrapkort (målarskrapa funkar utmärkt) och skrapa in chokladen till mitten och forsätt att stryka fram och tillbaka.
★ Häll chokladen tillbaka i bunke med resten av chokladen. Rör om och kolla så att temperaturen stämmer.
★ Är det för varmt häll ut igen på marmoskiva och stryk fram och tillbaka och blanda sedan det med resten av chokladen.
★ Är det för kallt så värm försktigt i micro till rätt temperatur. 
★ Sen när det är rätt temperatur på chokladen så är det bara att börja använda den t.ex till praliner.  
 
Lycka till!
 
Kram ♡
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

anniessmarriga.blogg.se

En bakblogg med smarriga recept.

Matbloggstoppen
RSS 2.0