Morotsbröd i långpanna

 
Jag hade inte vetemjöl så det räckte så jag använde mig av grahamsmjöl också och det blev väldigt gott.
 
Morotsbröd i långpanna
 
Detta behöver du:
 
50 g jäst
5 dl mjölk, fingervarm
1/2 dl rapsolja
3 dl morötter, finrivna
1 tsk salt
1/2 dl honung
1 dl havregryn
10-12 dl vetemjöl
 
Garnering
 
pumpafrön
flingsalt
 
Så här gör du:
 
Smula ner jästen i en bunke.
Tillsätt mjölken och rör tills jösten har lösts upp.
Rör ner olja, morötter, salt, honung och havregryn.
Tillsätt vetemjölet, lite i taget.
Arbeta ihop degen ordentligt.
Låt degen jäsa under bakduk i 30 minuter.
Ta upp degen och platta ut den i en långpanna, cirka 30 x 40 cm med bakåplåtspapper i botten.
Skär degen försiktigt i rutor med en vass kniv och nagga ytan med en gaffel.
Låt degen under bakduk jäsa i 30 minuter.
Sätt ugnen på 225 grader.
Pensla degen med vatten och strö över pumpafrön och lite flingsalt.
Grädda brödet mitt i ugnen i 15-20 minuter.
Låt det svalna under bakduk.
 
 
 
 
Lycka till!
 
Kram
 
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

anniessmarriga.blogg.se

En bakblogg med smarriga recept.

Matbloggstoppen
RSS 2.0