Banan och chokladcupcakes

Här kommer receptet på banan och cholad cupcakes som jag bjöd på i torsdags då jag hade jag besök.
 
Banan och chokladcupcakes
-12 stora eller 24 normalstora
 
Detta behöver du:
 
2 ägg
3 dl socker
1-2 väl mogna bananer (antalet beror på storleken)
6 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
200 g mjölkchoklad
100 g smör
1 3/4 dl mjölk
 
Så här gör du:
 
Sätt ugnen på175 grader.
Smält smöret.
Rör banan, socker och ägg till en nästan jämn smet.
Blanda ner alla torra ingredienser. 
Tillsätt smält smör och mjölk.
Skär chokladen i grova bitar och vänd sedan ner chokladen.
Fördela smeten i muffinsformar, gärna ställda i en muffinsplåt. 
Grädda mitt i ugnen i ca 12-17 (normalstora muffins) eller 20-25 min (stora muffins)
Låt svalna innan de dekoreras. 
 
Chokladmousse
-12 cupcakes eller 1 lager tårtfyllning
 
Detta behöver du:
 
180 g mjölkchoklad
3 dl vispgrädde
 
Så här gör du:
 
Hacka chokladen. 
Värm grädden tillsammans med chokladen, tills dess att chokladen smält.  Grädden får INTE koka.
Häll över i en bunke och låt svalna en stund. 
Ställ sedan in den i kylen.
Låt stå i kylen i minst 5 timmar, helst över natten.
Vispa upp grädden som vanligt tills den blir fluffig.
 
 
 
Lycka till! 
 
ram
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

anniessmarriga.blogg.se

En bakblogg med smarriga recept.

Matbloggstoppen
RSS 2.0