Cookies med vit choklad macadamianötter

 
Igår hade jag besök och då bjöd jag bland annat på dessa kakor. Choklad är ju alltid gott och nötterna ger crunch i kakorna. Mums säger jag. 
 
Cookies med vit choklad och macadamianötter
 
Detta behöver du:
 
170 g smör, rumsvarmt
180 g macadamianötter (2, 5 dl)
2 dl farinsocker (140 g)
1, 5 dl strösocker (120 g)
1 ägg
1 äggula
5 dl vetemjöl (300 g)
0, 5 tsk bikarbonat
0, 5 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
250 g vita chokladknappar
 
Så här gör du:
 
Grovhacka nötterna.
Vispa ihop smör, farinsocker och strösocker i en bunke.
Vispa ner ägg och äggula.
Rör ner de torra ingredienserna och arbeta ihop till en deg.
Arbeta in chokladknappar och nötter.
Plasta in degen och låt den vila i kylskåpet i ca 20 minuter. 
Sätt ugnen på 170 grader.
Dela degen i bitar och rulla till bollar.
Lägg de glest på plåtar med bakplåtspapper. 
Platta till bollarna något och grädda de i mitt i ugnen i ca 11 minuter. 
Låt svalna.
 
 
Lycka till!
 
Kram 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

anniessmarriga.blogg.se

En bakblogg med smarriga recept.

Matbloggstoppen
RSS 2.0