Ostbullar

Ostbullar
-ca 20 st
 
Detta behöver du:
 
50 g jäst
5 dl fingervarmt vatten (37 grader)
2 msk farinsocker
2 tsk salt
3 dl riven ost
ca 13 dl vetemjöl special
 
Garnering:
ost
 
Ugn: 225 grader
 
Gör så här:
 
Smula ner jästen i en degskål och häll över vattnet. Rör om så att jästen löser sig. 
Tillsätt farinsocker, salt och ost. Rör om.
Arbeta in vetemjölet i omgångar och arbetar degen tills den släpper degskåles kanter.
Låt degen jäsa under duk ca 30 min.
Stjälp upp degen på lätt mjölat bakbord och arbeta den smidig på nytt, ev med lite mera mjöl.
Dela degen i ca 20 bitar och forma runda bullar.
Lägg dem på bakpappersklädd plåt och låt dem jäsa under duk ca 30 min.
Strö över lite riven ost och grädda bullarna mitt i ugen ca 12-15 min.
Låt bullarna kallna på galler under duk.
 
Går bra att frysa.
 
 
Lycka till!
 
Kram
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

anniessmarriga.blogg.se

En bakblogg med smarriga recept.

Matbloggstoppen
RSS 2.0